Thursday 21 May 2015

KAJIAN RUMAH PANJANG MASYARAKAT IBAN DI SARAWAK


         KAJIAN RUMAH PANJANG MASYARAKAT IBAN DI SARAWAK
Di sarawak rumah panjang merupakan rumah tradisi kaum Iban.  Rumah panjang mempunyai ciri dan keistimewaan tersendiri dari segi keselamatan dan kebudayaan.  Seni bina ini berpegang teguh dengan adat tradisi tempatan suku kaum Iban.  Gaya pembinaannya juga tidak dipengaruhi oleh mana-mana masyarakat luar.  Rumah panjang kaum Iban mempunyai struktur dan fungsinya tersendiri.  Bahagian-bahagian seperti bilek, sadau, dapur, tempuan, ruai dan tanju berfungsi untuk penghuni rumah panjang hidup dengan selesa.  Dalam rumah panjang, bilik dan bahagian-bahagiannya adalah milik setiap keluarga dan tanggungjawabnya menjaga serta membersihkannya juga terletak pada keluarga bilik berkenaan[i].
  Selain itu, rumah panjang kaum Iban juga mempunyai ciri-ciri seperti berikut iaitu menggunakan tiang jenis kayu dan tidak mudah reput seperti kayu terbelian yang mudah didapati di Kepulauan Borneo.  Bumbungnya dari daun rumbia seperti Biru, Pantu, Mulong dan jenis daun tebal.  Dinding rumah pula diperbuat daripada kulit kayu seperti terentang atau buluh yang dikelar dan dibelah.  Lantainya pula menggunakan buluh, papan atau kulit kayu.  Manakala tangga rumah pula diperbuat daripada sebatang kayu bulat yang ditaktik dengan beliong dan dipanggil sebagai tangga taktik.  Rumah panjang mempunyai tiga ruang iaitu tanju, ruai (ruang terbuka) dan bilik.  Pada, bahagian di atas bilik dan ruai  pula di panggil sadau (peran) sebagai tempat tidur anak dara disamping tempat menyimpan bijian dan perkakas.
            Kajian ini bertujuan untuk melihat seni bina rumah panjang milik kaum Iban di Rumah Tinggang, Sibu.  Melalui seni bina rumah ini gambaran jelas menunjukkan kepakaran kaum Iban dalam membina rumah pada masa dahulu.  Kajian ini amat menarik untuk dikaji memandangkan rumah panjang ini masih mengekalkan stuktur rumah panjang dan fungsinya juga masih sama walaupun ada sedikit perubahan berbanding rumah panjang dahulu.
Selain itu, kajian ini turut bertujuan untuk mengenalpasti struktur rumah panjang di rumah Tinggang.  Setiap bilik dalam rumah panjang Iban terbahagi kepada beberapa bahagian utama iaitu bilek, dapur, sadau, tempuan, ruai dan tanju.  Bahagian-bahagian ini mempunyai peranan tertentu dalam kehidupan masyarakat Iban.
  Disamping itu, kajian ini juga bertujuan mencari pengalaman untuk memahami seni bina rumah panjang tradisional.  Seni bina rumah panjang Iban yang unik ini akan memberi kefahaman tentang peranan serta fungsi struktur rumah panjang terhadap masyarakat Iban.  Dengan pengalaman mengkaji seni bina rumah panjang ini pasti dapat memberi kesedaran kepada masyarakat  Iban untuk terus mengekalkan seni bina rumah mereka sendiri.
Tujuan kajian ini juga adalah untuk menghayati warisan tradisional kaum Iban supaya kaum lain menghargai warisan mereka sendiri.  Kajian ini turut bertujuan untuk menambahkan pengetahuan dalam seni bina rumah panjang lama rumah Tinggang.  Hal ini demikian, supaya seni bina rumah ini dapat dikekalkan sehingga ke generasi akan datang.
Permasalahan kajian adalah mengenai seni bina di rumah Tinggang.  Kajian ini bersesuaian dengan pembinaan rumah panjang yang menjadi tempat tinggal kaum Iban sekarang.  Selain itu, turut melambangkan kebudayaan dan ciri-ciri kehidupan seharian kaum ini yang jelas ditunjukkan melalui seni bina rumah tradisinya.
  Persoalan utama yang cuba untuk dianalisis ialah adakah ciri-ciri rumah panjang dahulu dan sekarang masih sama atau tidak.  Perkataan rumah panjang ini adalah lahir dari bentuk rumah itu sendiri.  Ia didirikan secara memanjang semata-mata bertujuan untuk memuatkan  seluruh keluarga kaum Iban  ini di bawah satu bumbung[ii].  Dahulu rumah panjang ini tiangnya menggunakan kayu terbelian dan bumbungnya dibuat daripada daun rumbia.  Dinding rumah pula dibuat daripada kulit kayu atau buluh yang dibelah.  Lantainya pula menggunakan buluh, papan  atau kulit kayu.  Tangga rumah pula dibuat menggunakan kayu bulat yang ditaktik dengan beliong.
  Sekarang, ciri-ciri rumah panjang berubah seiring dengan peredaran masa yang membawa bersama pemodenan dan kemajuan.  Tiang rumah pula masih menggunakan kayu terbelian.  Ada juga rumah panjang sekarang menggunakan tiang yang dibuat daripada simen.   Dinding atau silingnya akan dilapis dengan kayu lapis.  Lantai rumah juga ada yang dibubuh jubin yang cantik sekarang.  Selain itu, tangga rumah panjang sekarang juga telah berubah.  Hal ini kerana, bahan untuk membuat tangga sudah berubah dan ada tangga yang menggunakan  kayu terbelian dan simen.
Permasalahan yang seterusnya adalah apakah peranan dan sumbangan rumah panjang terhadap kaum Iban di rumah panjang Tinggang.  Antara peranan rumah panjang ini adalah sebagai tempat untuk mewujudkan kemesraan keluarga dalam rumah panjang.  Sumbangannya  adalah  kaum Iban dapat makan dan membincangkan masalah mereka bersama-sama anggota keluarga di situ.  Peranan yang seterusnya adalah memberikan perlindungan kepada penghuninya.  Rumah panjang ini sebenarnya melindungi penghuninya daripada hujan dan panas dan memainkan peranannya dengan melindungi barang dan keperluan dan harta benda kaum Iban.  Selain itu, rumah ini juga melindungi penghuninya daripada ancaman bahaya supaya penghuninya hidup dengan selesa di dalamnya.  Ini kerana terdapat pelbagai ruang dalam rumah berfungsi untuk penghuninya beristirehat dan berinterasi sesama anggota keluarga[iii]
Di samping itu, penulis cuba untuk meninjau sejauhmana masyarakat masih mendiami rumah panjang atau tidak.  Berdasarkan apa yang telah dikaji, kebanyakan masyarakat Iban di Sarawak masih tinggal di rumah panjang.  Bila orang Iban ini mendirikan rumah panjang, bererti mereka sedang mewujudkan sebuah perkampungan ataupun lebih tepat lagi sebuah negeri[iv].  Walaupun banyak kaum Iban yang bekerja di bandar  tetapi semasa waktu perayaan  Hari Gawai Dayak atau berlaku kematian saudara mara di rumah panjang, mereka pasti akan datang untuk pulang bertemu keluarga mereka di kampung.
Seterusnya, sejauhmanakah rumah panjang mencerminkan kepakaran masyarakat Iban dalam membuat binaan rumah panjang.  Berdasarkan struktur rumah yang telah dibina seperti bilek, sadau, dapur, tempuan, ruai dan tanju telah melambangkan betapa pentingnya kepakaran mereka dalam membina bahagian ini.  Setiap bahagian rumah panjang ini perlulah ada fungsi kepada mereka.  Oleh itu, kepakaran dalam membina rumah panjang ini perlulah tinggi.  Tambahan pula, rumah panjang sukar untuk dibina kerana memerlukan kekuatan fizikal kaum Iban untuk menjadikan sebuah rumah itu menjadi rumah tradisi kaum Iban. 
Bukti-bukti yang menunjuk kaum Iban pakar dalam membuat binaan rumah panjang adalah berdasarkan ciri dan fungsi struktur binaan rumah panjang di rumah Tinggang.  Bahagian seperti  bilek adalah salah satu bahagian yang terpenting dalam sesebuah bilik dalam rumah panjang Iban.  Bahagian ini dibina oleh kaum Iban sebagai tempat ahli-ahli keluarga penghuni rumah panjang berbual atau berbincang tentang perkara-perkara peribadi  mereka agar tidak diketahui orang lain.  Pada zaman dahulu bilek memainkan dua peranan, iaitu sebagai dapur dan bilek.  Ini kerana pada waktu itu belum ada lagi bahagian dapur khas untuk mereka memasak seperti pada hari ini.  Dahulu semasa zaman tradisional bahagian bilek adalah kecil, ringkas dan barang-barang milik keluarga juga masih sedikit di letak di dalam bilek.  Pada masa sekarang, umumnya bilek terbahagi kepada dua bahagian iaitu  bilek besai dan bilek atas.
Manakala bahagian dapur pula merupakan bahagian baru yang terdapat di rumah panjang Iban zaman sekarang.  Bahagian ini dibina sendiri oleh kaum Iban setelah mereka terdedah kepada seni bina rumah kaum lain di Sarawak.  Di bahagian ini terdapat tempat untuk memasak, iaitu dapur kayu.  Harus diperhatikan bahawa setiap keluarga yang tinggal di rumah panjang walau semampu manapun biasanya akan mengekalkan dapur kayu sebagai tempat mereka memasak dan sebagainya.  Antara salah satu sebab dapur kayu  dikekalkan sehingga kini adalah menurut kepercayaan kaum Iban nasi yang dimasak dengan dapur kayu dipercayai lebih sedap berbanding dengan nasi yang di masak dengan dapur gas.  Sewaktu berlaku kematian juga kebanyakan kaum Iban lebih suka masak makanan yang akan dihidangkan kepada tetamu dengan dapur kayu.
Bahagian tingkat atas rumah panjang di kenali sebagai sadau.  Bahagian ini menganjur dari bilek sehingga ke ruai. Tujuan sadau dibina oleh kaum Iban dahulu adalah sebagai tempat tidur untuk anak umbong (dara pingitan) dan juga sebagai tempat kaum Iban menenun pua kumbu. Tangga digunakan untuk naik ke bahagian ini.  Dalam adat Iban, sadau adalah bahagian bilik yang tidak boleh dinaiki sesuka hati tanpa kebenaran keluarga itu sendiri.  Sekarang bahagian  ini masih dikekalkan sebagai tempat tidur ahli keluarga setiap bilik di rumah panjang.
Tempuan salah satu bahagian yang penting dalam rumah panjang.  Tempuan dalam rumah panjang dibina kaum Iban telah dibahagi kepada dua jenis, iaitu tempuan ruai dan tempuan bilek.  Kedua-duanya dipisahkan sebuah dinding yang dinamakan sebagai dinding ukoi.  Tujuan tempuan ruai dibina adalah sebagai tempat lalu lalang di dalam rumah panjang.  Dahulu bahagian ini sebagai tempat menambat ayam sabung dan melonggokan kayu api.  Manakala bahagian  tempuan bilek lebih berfungsi sebagai tempat meletakkan alas kaki dan rak kasut serta selipar milik setiap ahli keluarga rumah panjang.
Ruai adalah bahagian luar bilek.  Dari segi fungsi dan sebab bahagian ini dibina  sebagai tempat lalu lalang penghuni rumah panjang cuma bezanya dengan tempuan ruai adalah saiznya lebih luas.  Di ruai ini jelas sekali fungsi dan kepentingannya kepada  penghuni rumah panjang iaitu sebagai tempat penghuni rumah panjang untuk mengeratkan hubungan silaturahim sesama mereka di dalam rumah panjang.  Pada waktu malam selepas makan penghuni rumah panjang lebih suka berkumpul di ruai untuk bercerita tentang aktiviti yang mereka lakukan pada hari itu.
Dalam rumah panjang Iban sekarang, tanju terbahagi kepada dua jenis iaitu tanju ruai dan tanju bilek.  Di bahagian tanju ini selalunya diletakkan tong air untuk menadah air hujan, ampaian pakaian dan kadang-kadang tempat sangkar ayam atau binatang peliharaan seperti burung dan sebagainya.  Tanju juga selalu menjadi tempat untuk kaum Iban menjalankan upacara ritual mereka.  Jelaslah bahawa kemahiran kaum Iban dalam membuat rumah menunjukkan kaum ini memang pakar.  Fungsi-fungsi struktur rumah ini melambangkan setiap bahagian dalam rumah ini memang penting terhadap masyarakatnya.  Setiap bahagian struktur rumah dibuat dengan menggunakan kayu belian pada masa dahulu.  Sekarang bahagian ini telah berubah kerana bahan-bahan binaan baru seperti simen, jubin dan sebagainya dipercayai lebih mudah didapati berbanding dengan kayu terbelian.  Lagipun kayu terbelian sukar untuk dicari di hutan.
Kepentingan kajian ini adalah untuk mengekalkan seni bina rumah panjang dahulu untuk dilihat oleh generasi akan datang.  Sekiranya seni bina ini tidak dikekalkan pada masa akan datang ia hanya akan menjadi kenangan sahaja.  Oleh itu, seni bina rumah panjang ini perlu dikekalkan supaya generasi akan datang akan terus membina rumah mereka  mengikut asal seni bina kaum mereka sendiri.
Kajian ini juga penting untuk mengekalkan ciri-ciri seni bina rumah panjang supaya  seni bina  terdahulu  tidak ditinggalkan.  Hal ini kerana seni bina dahulu boleh digunakan untuk menarik perhatian pelancong melihat ciri-ciri rumah panjang lama.  Tambahan pula, seni bina rumah panjang Iban jarang sekali dapat dilihat oleh pelancong di luar negara.
Selain itu, kajian ini turut penting untuk mengekalkan kaum Iban terus tinggal di rumah tinggalan nenek moyang terdahulu iaitu rumah panjang.  Tujuannya adalah supaya kaum Iban nanti mahu terus tinggal di rumah panjang walaupun terdapat pelbagai corak seni bina rumah lain yang cuba untuk menggantikan seni bina rumah panjang.  Rumah panjang ini sebenarnya melambangkan kerjasama dan perpaduan dalam kalangan kaum Iban.
Skop kajian dalam penulisan ini meliputi jangka masa 25 tahun iaitu dari tahun 1988 hingga tahun 2013.  Perbincangan dalam kajian ini akan membincangkan  serba sedikit tentang sejarah seni bina rumah panjang di rumah tinggang khususnya dari aspek tarikh pembinaan,  lokasi dan susun letak atau atur kawasan, kos pembinaan dan segala yang berkaitan seni bina rumah panjang kaum Iban dengan lebih mendalam.
Dahulu rumah panjang Tinggang ini mula dibina pada tahun 1985 oleh kaum Iban sendiri pada masa itu.  Masa itu kaum Iban baru sahaja berpindah dari tapak rumah lama mereka yang berhampiran dengan Sungai Angkung.  Kemudian mereka pindah ke hulu sungai supaya mereka lebih dekat dengan kawasan petempatan kaum Iban yang lain.  Setelah rumah panjang baharu siap dibina barulah mereka pindah bersama-sama.
Kedudukan rumah panjang Tinggang dahulu bersesuaian dengan corak hidup kaum Iban yang mengerjakan padi bukit.  Menurut penghuni rumah panjang di situ kos pembinaan rumah panjang ini dahulu  masih rendah kerana rumah panjang dibina sendiri oleh kaum Iban.  Secara kasar, anggaran kos pembinaan sebuah bilik dalam rumah panjang Iban adalah lebih dari RM2,000 ke atas.  Tambahan pula, kaum Iban mempunyai kepakaran tersendiri dalam membina rumah panjang dan mereka tidak perlu berbelanja besar untuk mengupah orang lain untuk membina rumah. 
Perkara utama yang dibincangkan dalam skop kajian ini ialah cara pembinaan dan fungsi struktur rumah  dahulu dan sekarang.  Cara pembinaan rumah panjang adalah berdasarkan kepercayaan kaum Iban tersendiri.  Dalam membuat rumah perlulah mengikut adat berumah yang telah ditetapkan oleh tuai rumah panjang itu sendiri. Apabila sesebuah rumah panjang hendak dibina atau dibina semula, ia mestilah mendapat persetujuan  ramai[v].  Menurut kepercayaan Iban, dalam mendirikan rumah panjang, ia patut menghadap ke arah matahari terbit.
Walau bagaimanapun, kedudukannya bukanlah secara menegak menghadap matahari.  Ia harus didirikan agak serong sedikit kerana dipercayai kedudukan yang menegak menghadap matahari boleh menyebabkan rumah menjadi panas.  Selepas itu,  barulah rumah mula dibina oleh kaum Iban.  Selain itu, rumah yang dibina haruslah mengikut adat berumah supaya proses pembinaan dapat dijalankan dengan baik.  Skop kajian ini juga turut merangkumi fungsi struktur rumah panjang dahulu dan sekarang.
Aspek geografi kawasan juga boleh mempengaruhi  struktur binaan rumah panjang memandangkan ia mempunyai kaitan dengan tajuk kajian.  Kedudukan rumah panjang yang strategik berhampiran dengan sungai telah memudahkan aktiviti harian penghuni rumah panjang berjalan dengan lancar.  Dahulu sungai memainkan peranan penting kerana masa itu belum ada lagi jalan darat yang menghubungkan rumah panjang Tinggang.  Oleh itu, sungai menjadi jalan air yang utama sebagai laluan untuk penghuni rumah panjang menjalankan aktiviti seperti menangkap ikan  dan sebagainya ketika itu.
Terdapat beberapa kajian lepas berkaitan dengan Seni Bina Rumah Panjang Kaum Iban, di Sarawak yang telah diterbitkan.  Antaranya adalah penulisan Amran dan Hamidah Hussain (1993) yang berjudul Rumah Panjang.  Menurut kajian yang telah dibuat oleh mereka, apabila sesebuah rumah hendak dibina atau dibina semula ia mestilah mendapat persetujuan ramai.
Penulisan Cheng Siok Fah@Sophea Endik (1994/95) yang berjudul Rumah Panjang:Satu Tinjaun Etnologi Di Daerah Kecil Betong, Sarawak juga turut menerangkan secara ringkas mengenai kepentingan pembinaan rumah panjang berasaskan adat dalam masyarakat Iban.  Beliau juga menjelaskan tentang struktur rumah panjang Iban yang melambangkan kehidupan mereka teratur.  Selain itu, beliau juga menjelaskan bahawa ada perubahan dari segi bahan binaan serta fungsi bahagian struktur  rumah.
Selain itu, terdapat juga kajian yang dibuat oleh Mahlike Mahli (1984) yang berjudul Seni bina Rumah Panjang Kaum Iban Di Sarawak.   Penulisan ini menerangkan secara ringkas sejarah kewujudan rumah panjang, pembinaan rumah panjang dan segala aspek yang berkaitan dengan penganalisaan ruang dalam rumah panjang kaum Iban.
Terdapat juga penulisan tentang rumah tradisional di Malaysia yang terdapat dalam bab buku teks Kajian Tempatan Sekolah Kebangsaan Tahun 4 halaman 37 yang berjudul Fungsi Rumah kepada Manusia. Buku teks ini juga menerangkan secara ringkas mengenai pembinaan rumah dan termasuk juga pelan ruang rumah untuk menunjukkan kedudukan ruang sesebuah rumah.
Dalam menjalankan penyelidikan ini, penulis menggunakan tiga kaedah iaitu kaedah perpustakaan, temubual dan kaedah tinjauan.   Dengan menggunakan kaedah perpustakaan penulis dapat mengumpul maklumat dalam bentuk sekunder seperti buku, contoh tesis penulis lain dan sebagainya.  Sumber-sumber ini diperolehi daripada perpustakaan  Sekolah Menengah Jalan Oya.
  Penulis juga menggunakan kaedah menemubual penghuni rumah panjang untuk mendapatkan maklumat secara terperinci mengenai seni bina rumah panjang di rumah Tinggang.  Selain itu, penulis turut menggunakan teknik tinjauan di sekitar rumah panjang Tinggang.  Tujuannya adalah untuk mendapatkan gambaran yang lebih jelas mengenai rumah panjang tersebut.
Kesimpulannya, berdasarkan kajian yang telah dibuat dapat diperhatikan bahawa orang Iban di rumah panjang Tinggang adalah kaum yang rajin dan berdikari.  Setiap struktur  rumah panjang yang dibina sendiri melambangkan betapa kaum ini mahir dalam membuat rumah.  Perubahan aktiviti orang Iban serta juga pendedahan mereka terhadap pemodenan telah menjadi faktor adanya perubahan dari segi bahan binaan serta fungsi bahagian-bahagian rumah ini sekarang.  Selain itu, perubahan yang berlaku dalam hidup orang Iban sekarang banyak membezakan hidup mereka dahulu.  Pengekalan adat dalam rumah panjang akan menyebabkan hidup orang Iban dalam keadaan lantang (senang) selalu.  Berdasarkan kajian yang telah dibuat, setiap bahagian dalam bilik rumah panjang Iban merupakan hak dan tanggungjawab keluarga bilik yang mendiaminya.  Bahagian-bahagian bilik ini haruslah dijaga dan diperbaiki selalu sekiranya rosak, khasnya bahagian luar, iaitu tempuan ruai, ruai dan tanju ruai.  Sekiranya terdapat sesiapa yang tercedera akibat kerosakan bahagian-bahagian ini, tuan bilik berkenaan boleh didenda sebanyak  RM8[vi].  Bahagian lain seperti bilek, sadau, dapur, tempuan dan ruai juga perlu dijaga dengan baik dan sentiasa bersih supaya rumah panjang sentiasa kelihatan bersih selalu.






[i] Cheng Siok Fah@Sophea Endik, “Struktur dan Fungsi Rumah Panjang”, dalam Rumah Panjang:Satu Tinjauan Etnologi Di Daerah Kecil Betong, Sarawak, Cheng Siok Fah@Sophea Endik, 46 (Jabatan Pengajian Melayu UM KL 1994/95)
[ii] Malike Mahli, “Senibina rumah panjang kaum Iban di Sarawak”. Diploma Thesis, Institusi Teknologi MARA, 1984.
[iii] Dayangku Fadariah binti Mat Desa, Mohd Faizullah bin Buyong, Rape’ah binti Ahamed. Kajian Tempatan Sekolah Kebangsaan Tahun 4. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 2005.
[iv]  Derek Freeman.  “ Report On The Iban”. The Athlone Present, New York, 1970 hal. 1
[v]  Amran Abdullah dan Hamidah Hussain. Rumah Panjang. Petaling Jaya, Selangor: Peerbit Prisma Sendirian Berhad, 1993.
[vi] Cheng Siok Fah@Sophea Endik, “Bahagian-bahagian Dalam Bilik”, dalam Rumah Panjang:Satu Tinjauan Etnologi Di Daerah Kecil Betong, Sarawak , Cheng Siok Fah@Sophea Endik, 63 (Jabatan Pengajian Melayu UM KL 1994







BIBLIOGRAFI

Amran Abdullah dan Hamidah Hussain. Rumah Panjang. Petaling Jaya, Selangor:Penerbit Prisma

 Sendirian Berhad, 1993.
               
Cheng S                iok Fah@ Sophea Endik, “Struktur dan Fungsi Rumah Panjang”, dalam Rumah Panjang:Satu

Tinjauan Etnologi Di Daerah Kecil Betong, Sarawak, Cheng Siok F             ah@Sophea Endik, 46 (Jabatan

 Pengajian Melayu UM KL 1994/95)                                                                         

Dayangku Fadariah binti Mat Desa, Mohd Faizullah bin Buyong, Rape’ah binti Ahamed.  Kajian Tempatan

                 Sekolah Kebangsaan Tahun 4.  Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 2005

Derek Freeman. “Report On The Iban”. The Athlone Present, New York, 1970  hal.1

Malike Mahli, “Senibina rumah panjang kaum Iban di Sarawak”.  Diploma Thesis, Institusi Teknologi

 MARA, 1984.






10 comments: